Vad ska ni bidra till som andra människor, samhällen eller länder vill ha och behöver?

 

För att lyckas med er huvuduppgift, behöver du skapa ett brinnande engagemang för organisationens syfte. Handlar det om att skapa trygghet, öka välmåendet eller skapa en rättvis värld där vi tar ansvar för varandra ? Du behöver syftet för att kunna skapa motivation och engagemang för vad ni vill skapa tillsammans.

 

Du kan skapa motivation genom att :

 

– Kunna skilja mellan mål och syfte

Syftet fokuserar på resultatet i verkligheten. Mål är något du konstruerar för att säkerställa att vi når dit. Tappar du bort syftet, kan du börjar se målet som resultatet. Undersöker vi inte vad vi skapar i samhället, bland människor – vet vi inte om vårt bidragit till att skapa det vi vill.

 

– Arbeta i vardagen med syftet

Det är lätt att tro att vi har samma bilder av syfte och mål, bara för att vi ställer oss bakom en och samma formulering. Men så är det sällan. Alla har vi egna inre bilder och tolkningar av ord. Du behöver ägna tid åt att stämma av syftet och målet med varandra.

 

– Hålla syfte levande

Det är syftet som gör att vi känner stark motivation och djupt engagemang. Vi skapta att vilja bidra, det ger oss glädje och en känsla av meningsfullhet. Alla har en djupt rotat instinkt att vilja säkra det mänskligt släktets överlevnad. Det gör att du vill ta större ansvar också för att se till att hela systemet verkar så bra som det bara kan.

 

– Tänk på att det ni mäter blir styrande

Att engagera medarbetare med hjälp av statistik och styrkort är inte lika lätt. Kopplas budgeten ihop med resultat i styrkorten finns stor risk för både trixande och att du leder arbetet åt fel håll. Hur vi mäter resultat blir ofta styrande och behöver inte alls ha något med syftet att göra.

 

– Ta fram konkreta situationer där ni lyckats

Sprid god konkreta resultat. Siffror och statistik skapar inte engagemang. Berätta istället om en situation där ni med ert arbete gjorde nytta för andra.

Marika Brandt Brune, Mbb consulting, specialist i organisationspsykologi, leg psykolog

 

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras Obligatoriska fält är märkta med *